Podwójna jakość towarów w Europie

Produkt sprzedawany pod tą samą marką i w takim samym opakowaniu powinien mieć jednakowy skład w całej UE, aby nie wprowadzać w błąd konsumentów.

Testy i badanie przeprowadzone w kilku krajach UE, przede wszystkim w Europie Centralnej i Wschodniej wykazały, że towary reklamowane oraz sprzedawane pod tą samą marką i w wyglądających identycznie opakowaniach, różnią się w rzeczywistości składem, ze szkodą dla konsumentów.

Wykryte różnice nie dotyczą jedynie żywności, takiej jak paluszki rybne, zupy w proszku lub kawa rozpuszczalna, ale często również towarów nieżywnościowych, takich jak proszki do prania, kosmetyki, produkty pielęgnacyjne oraz dla niemowląt.

Jeśli firma sprzedaje w całej UE, ale zmienia skład produktów w zależności od kraju, nie może używać tej samej marki oraz wyglądających identycznie opakowań, stwierdzono w projekcie unijnych przepisów. Jeśli producent chce zmieniać produkt w zależności od odbiorców, konsumenci mają prawo wiedzieć o zmianach w każdym produkcie.

Posłowie proponują szereg działań na poziomie unijnym i krajowym, w celu zlikwidowania problemu z produktami o „podwójnych normach jakości”, włącznie ze współpracą transgraniczną, dzieleniem się danymi, testami porównawczymi, skuteczniejszym wprowadzaniem przepisów oraz wznowieniem w sposób przejrzysty dyrektywy dotyczącej nieuczciwych praktyk handlowych, zaproponowanym przez Komisję Europejską w kwietniu 2018 roku.

na podst Komunikat prasowy – 09/01/2018

JUTRO W PARLAMENCIE EUROPEJSKIM 

Media społecznościowe: